Bullet Journal Nedir? Bullet Journal'a Dair Merak Edilenler

Son zamanlarda sosyal medya kanallarında sıkça karşınıza çıkan süslü püslü, boyanmış  üzerine notlar alınmış defterler #bulletjournal hashtagiyle etiketlenmiş paylaşımlar, Bullet Journal denen şeyin ne menem bir şey olduğu ile ilgili sorular uyandırmışsa aklınızda ve cevaplar için internetteyeseniz, şu an için doğru yerdesiniz. Hoşgeldiniz.

Bullet Journal nedir? sorusuna en genel anlamda bir günlük, planlama, ya da ajanda tekniği olarak cevap verebiliriz.

Bullet Journal kimler içindir? sorusunun cevabı ise çok daha genel bir biçimde herkes içindir.

  • Mesela yoğun bir çalışma temponuz var ve ajanda tutmak sizin için bir ihtiyaç ve teknolojik yöntemlere bir türlü ısınamıyorsunuz, o zaman bullet journal tekniği ile hem işlerinizi en iyi şekilde planlayabilir hem de bu teknik ile planlama ve ajanda tutma işi için ayırdığınız vakti kendiniz için keyifli bir zaman dilimine dönüştürebilirsiniz. 
  • Ya da öğrenciyseniz ve zaman zaman motive olmakta zorlanıyorsanız, ve yaptığınız onca plan bir türlü hayata geçirilemiyorsa, bu tekniği kullanarak hem motivasyonunuzu artırabilir hem de size sunduğu birbirinden farklı tekniklerle planlarınızı hayata geçirebilirsiniz.
  • Bir gezginseniz mesela, gezdiğiniz gördüğünüz yerleri ve anılarınızı ölümsüzleştirmek sizin için bir tutkuysa, ya da yapmak istediğiniz ama bir türlü zaman ayıramadığınız bir arzuysa yine bu teknikle anılarınızı ölümsüzleştirebilir, kuru bir günlük sayfası olmanın ötesine taşıyabilirsiniz.
  • Veya sadece ama sadece bir kırtasiye severseniz sevgiyle biriktirdiğiniz kırtasiye malzemelerinizi kullanmak için arzu duyuyor ama bunu yapacak bir fırsat ya da zemin bulamıyorsanız, Bullet journal tekniği ile bu malzemelerinizi kullanarak günlük tutabilir, yemek tarifleri not alabilir, küçük kafe ziyaretlerinizde edindiğiniz firkir ve izlenimlerinizi kayıt altına alabilirsiniz.
Uzun sözün kısası, Bullet Journal son yıllarda ortaya çıkmış bir planlama ve günlük tekniği olarak herkese hitap ediyor, ve herkesin ihtiyaçlarına göre arzu ettikleri biçimde şekilleniyor. Bildiğimiz klasik  deri kaplı vs. ajanda defterler kullanmak yerine sevdiğimiz herhangi bir defteri gönlümüzce sadece kendimize özel bir ajandaya çevirme fırsatı sunuyor. Böylece kişi günlük hayatını planlarken, ya da anılarını veya deneyimlerini kayıt altına alırken hem yaratıcılığını kullanıyor hem de bunun için ayırdığı zamanı kişisel ve özgün bir sanatsal faaliyet olarak değerlendirebiliyor. Başka bir deyişle, günlük bir ihtiyaç olan planlama etkinliğini bir hobi etkinliğine çeviriyor. Aynı zamanda tüm bu planlama etkinliği kişinin zaman yönetimini geliştirmesine ve kişisel farkındalığını artırmasına yardımcı oluyor.

Zorunluluktan yapılan aktivitelerin bir hobi niteliği taşımasının  insanın motivasyonu ve üretkenliği üzerindeki etkisi hakkında bir fikir beyan etmek için psikoloji bilimiyle hemhal olmak gerektiğini düşünmüyorum, keza severek, veya zorunda olduğumuz için yaptığımız işlerin sonuçlarını her birimiz karşılaştırabiliriz değil mi?

Bullet Journal yapmak için en uygun defter hangisidir? En uygun defter tabi ki sizin en sevdiğiniz defterdir. Ancak burada dikkat edilmesi gereken bir nokta var. En sevdiğiniz bu defter çok büyük ya da çok küçük olmamalıdır; çok küçük olduğunda planlarınızı pratik ve sistematik bir biçimde deftere geçirememe ihtimali var çünkü, çok büyük olduğunda da yanınızda taşıyamama gibi bir problemle karşılaşabilir veya planlarınızı veya güncelerinizi sistematik bir şekilde aktaramayabilirsiniz, mesela bir sayfada birden fazla gün olması planlarınız bakımından pratik olmayabilir. Telli bir defter kullanımı kolay olmasına rağmen yanınızda taşırken çantanızda karışıklıklara sebep olabilir mesela. Bu yüzden en sevdiğiniz deftere karar verirken defterin büyüklüğü hakkında bir kez daha düşünmez faydalı olacaktır. 

Bullet journal hakkında yazıp çizenler, bullet journal defterlerinin noktalı (dot pad / dotted notebook) olması gerektiğine dair bolca bilgi aktarımında bulunmuşlar. Ben bu konuda onlara katılmıyorum. Defterin çizgili, kareli, düz ya da noktalı olması sizin alışkanlıklarınıza ve tercihinize göre belirlenmeli bence. Hangi tür sayfada yazmak sizi konforlu hissettiriyorsa onu seçmenizi tavsiye ederim. Yaşamlarımızı keyiflendirmek gibi bir amaçla başladığımız bu etkinliği, başkalarının tercihleri ile sınırlar arasına sıkıştırmaya gerek olmadığını düşünüyorum. 
Ancak şöyle bir tavsiye de bulunabilirim, defter yapraklarının kalitesine özen gösterilmeli bence, çünkü elinizde ki çeşitli kırtasiye malzemelerini kullanmak isteyeceksiniz ve suluboya fırçası değdirdiğinizde dağılan bir kağıt, ya da dolma kalemle yazdığınızda yazıyı arkaya geçiren bir kağıt istemezsiniz diye düşünüyorum. Yine de, bunun için endişelenmenize hiç gerek yok, başlamak için elinizin altındaki ilk defterle başlayabilir ve zamanla ihtiyaçlarınıza göre defter seçiminizi yapabilirsiniz.

Temmuz Ayı Okuma Güncesi
Ben Bullet Journal tekniği ile bir kaç yıl evvel instagramda gördüğüm postlar aracılığıyla tanıştım. Çocukluğumdan beri günlük tutan ve ajandası olmadan hiç bir işi zamanında tamamlayamayan biri olarak bana çok iyi geldi.
Sizlere favorim olan iki bölümden örnekler göstermek istiyorum bu yazımda. Bir sonraki yazımda ise bullet journal tekniği ile günlük aylık ve yıllık plan hazırlama konusuna değineceğim ve örnekler göstermeye çalışacağım. 

İlk Örnek, her ay için o ay okuduğum kitaplarımı listelediğim bir okuma günlüğü yapıyorum, bu benim yapmaktan en çok hoşlandığım günlük bölümü. Temmuz ayında hazırlamış olduğum okuma günlüğümü yandaki fotoğrafta görebilirsiniz. Temmuz ayında iki ayrı şehirde iki ayrı kamp yapma fırsatı bulduğumuz için temmuz ayı teması olarak kampı tercih etmiştim.


Amasya, Boraboy Gölü ve Tabiat Parkı
Kamp Güncesi
Sevdiğim bir diğer günlük bölümü ise yaptığımız seyahatlerle ilgili olan bölümler. Üzerinde uğraşmayı en sevdiğim bölüm bu. Gittiğimiz yerlerdeki deneyimlerimizi, gördüklerimizi ve anılarımızı yazdıktan sonra fotoğraflar, bana orayı çağrıştıran renkler ve oradan hatıra olarak aldığım ufak tefek şeylerle dekore ediyorum seyahat güncelerimi. Böylece günlüklerimi hem sıradanın ötesine taşımış oluyorum, hem de anılarımızı daha hatırlanır bir şekilde kayıt altına alıyorum. 

Umuyorum ki bu yazının sonunda Bullet Journal'ın ne olduğuna dair genel bir fikir edinmişsinizdir. Sizlere sistematik bullet journal nedir, nasıl yapılmalıdırı anlatmak yerine, bullet journal tekniğini ben nasıl anlıyorum ve ben nasıl uyguluyorum'u anlatmak istedim. Bundan sonraki bir kaç paylaşımımda da öyle yapacağım. Çizmiş olduğum bu genel resmin size bir fikir vereceği kanaatindeyim ama bunun sizler için bir ilham kaynağı olacağını düşünmüyorum henüz. İlerleyen zaman sizler için de bu planlama ve günlük tutma etkinliğini daha keyifli kılma ihtiyacı doğurursa ya da bu tekniği kullanmaya dair bir ilgi duyarsanız bu paylaşımım size en azından bir fikir verecektir. 

Yorumlar

İzleyiciler

Diğer Popüler Paylaşımlar

Şeyh Bedrettin Destanı'ndan, Nazım Hikmet

Adım Adım Bullet Journal Hazırlama - Ekim Ayı Ajandası

Kasım Ayı Ajandası - Bullet Journal Tekniği